לבנדר (אזוביון דגול)

היוונים קראו לצמח "נרדוס" על שם העיר הצפון סורית נהרדעא. מין דומה לאזוביון הצומח בדרום מזרח אסיה, שימש כצמח רפואי להכנת שיקויים ומשחות, ובשפות המקומיות נקרא "שיבולת נרד". צמח זה "שיבולת-נרד" נמנה בין אחד עשר הסממנים של הקטורת בבית המקדש.

מדובר בצמח רב-שנתי לא נפוץ, הצמח עשוי להגיע עד לגובה של 70 ס"מ. כל חלקי הצמח העיליים מכוסים שערות, חלקן שערות בלוטיות המכילות שמן ארומטי בעל ריח מיוחד. לאזוביון הדגול פרחים קטנים ולא בולטים, המסודרים בתפרחות צפופות. בראש כל תפרחת ישנה ציצית של חפים סגולים.
תמציות הלבנדר מופקות מהפרחים, השמן האתרי שנוצר ממנו בעל עוצמה רבה שמשפיעה על מערכות רבות בגוף.

אי אפשר לדבר על לבנדר בלי להרגיש את המילה "רוגע" מתגנבת לצידו. רק לריח לבדו יש השפעה מרגיעה על כולם.

והנה מספר סגולות שפשוט כדאי וכיף לדעת על הלבנדר:

1. עוזר להרדם – לאנשים המתקשים להרדם בלילה, גם ילדים וגם מבוגרים – ובכלל לכל מי שסובל מקשיים לעצום את העיניים בלילה, מספיק רק להריח אותו או לטפטף טיפה אחת על הכרית.
2. מחטא ומזרז החלמה – הלבנדר הוא בין השמנים הבודדים שניתן להשתמש בהן ישירות על העור.הוא אנטי-דלקתי, מזרז את תהליך ההחלמה של חתכים, פצעים, עקיצות וכוויות (לא פצעים פתוחים).
3. פתולוגיות בעור – נעשה שימוש בשמן לבנדר גם לטיפול באקנה, פסוריאזיס, אקזמה ואפילו בתעשיית הקוסמטיקה נעשה בו שימוש לשיפור מראה העור וטיפול בקמטים.
4. משכך כאבים – הלבנדר הוא שמן פופולארי מאוד לעיסויים משום שהוא גם מרגיע אך נוסף לכך הוא מצויין לסוגים שונים של כאב ומשרה הקלה כמעט מיידית. משרירים כואבים ותפוסים (במיוחד אצל ספורטאים) ועד לכאבים כרוניים. כמו כן, מביא להקלה בכאבי ראש.
5. בפתולוגיות שונות של מערכת הנשימה נעשה שימוש בשמן לבנדר באמצעות או במריחה על האיזור (אפשרות נוספת היא להכניס מס' טיפות למכשיר אנלציה). הוא יכול להרגיע דלקת גרון, שיעול, ואפילו דלקת בסינוסים ואפילו בהתקף אסטמה. שימוש תדיר בשמן לבנדר מחזק את המערכת החיסונית.
6. שמן לבנדר משפר את הפריסטלטיקה (תנועה) במעיים ולכן יעיל גם עבור בעיות שונות של מערכת העיכול – בהן הקלה על גזים, עצירות, כאבי בטן.
נכון, הזכרנו פה הרבה את השמן, אבל גם אם יש לכם את הפרחים עצמם (כי קניתם או גידלתם בבית), ניתן לייבש את הפרחים ולחלוט אותם לתה מרגיע.
(:עצה נוספת היא לקחת את הפרחים והניח אותן בתוך שקית בארון הבגדים – גם ייבשם את הבגדים וגם ישמור מפני עש לא רצוי

X